موزه ملی فیلیپین از واحد های مهم فرهنگی دولت فیلیپین و موسسه ای است که علاوه بر حفظ و حراست از اقلام، اشیا و اسناد تاریخی، نقش خود را در امور فرهنگی، آموزشی و علمی به خوبی ایفا کرده است. این موزه دارای آثار منحصر به فرد و اسنادی است که هویت تاریخی این ملت را حفظ و آن را نسل به نسل منتقل کرده است. موزه ملی دارای بخش های مختلف و متنوعی است که هر بخش بنا بر ضرورت نسبت به برگزاری نمایشگاههای هنری ، آموزشی و علمی اقدام نموده و می نماید. موزه در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی و شیوع بیماری همه گیر یکی از فعالترین موسسات دولتی در ارائه خدمات به صورت آنلاین و مجازی به علاقه مندان است. بخش های مختلف موزه از جمله هنر های زیبا و تاریخ طبیعی از جمله بخشهایی هستند که جذب کننده حامیان موزه می باشد.
در حال حاضر ، شبکه ملی موزه ملی با نوزده موزه منطقه ای ، شعبه و سایت های مختلف در سراسر مجمع الجزایر فیلیپین فعال است. موزه ملی با در اختیار داشتن مجموعه های گرانسنگ، مرجع ملی در زمینه های میراث فرهنگی (هنرهای زیبا ، مردم شناسی و باستان شناسی) و تاریخ طبیعی (گیاه شناسی ، جانورشناسی ، زمین شناسی و دیرین شناسی) محسوب و مدیریت و توسعه کلیه بخش ها و اجرای برنامه های تحقیقاتی مداوم در زمینه تنوع زیستی ، تاریخ زمین شناسی ، ریشه های انسانی ، باستان شناسی قبل و ما بعد تاریخ را انجام می دهد.
وجود بیش از هفت هزار و چند صد جزیره و سواحل گسترده آبی، شرایط خاص ویژه میراث فرهنگی دریایی را نیز میسر ساخته که خود عاملی در قوم شناسی ، شناخت تاریخ به ویژه تاریخ هنر و ویژگی های فرهنگی متحرک و ساکن کف دریا است و یکی از زیر مجموعه های مهم و دینی موزه ملی فیلیپین می باشد. در حال حاضر، برخی از نقاط آبی شناخته شده مابین جزایر که شاهد هزاران سال رفت و آمد دریانوردان و قایق رانان و درگیری های تاریخی بالاخص در چند قرن گذشته بوده اند به عنوان موزه های دریایی به همان صورت نگاهداری، عکس برداری و فهرست بندی شده اند و هر بار غواصان متبحر و کارشناسان اشیای زیر آب برای زدودن لایه های گِل و گیاهان چسبیده به اقلام که ممکن است در دراز مدت صدماتی را به آنان بزنند راهی زیر دریا شده و اشیای زیر آب بویژه کوزه های سفالی و ظروف چینی را پاک کرده و در شرایط و موقعیت طبیعی خود قرار می دهند. غواصی و اقدامات تفریحی در این نقاط ممنوع و زیر نظر کارشناسان موزه های دریایی است.
وجود چنین موزه های نادری، تنها ویژه برخی از کشورهایی است که به این گونه میراث هنری و باستانی توجه و جغرافیای اصلی آن ها از جزایر متعدد طبیعی تشکیل شده اند. مهارت و دانش فنی و موزه شناسی دریایی از جمله مزیت های این کشور است که می تواند مورد نظر قرار گیرد. دولت فیلیپین نیز همواره نسبت به بزرگداشت رسمی ماه موزه ها و گالری ها اقدام کرده است که موزه های متنوع را شامل می شود. ماه اکتبر هر سال در فیلیپین به این امر اختصاص داده شده است.
مأموریت و اهداف اعلام شده موزه ملی فیلیپین:
بنا بر اعلام موزه ملی فیلیپین، این مجموعه علاوه بر ایفای نقش خود به عنوان مخزن میراث هنری و فرهنگی ، همواره توجه به امور آموزشی و تحقیقات علمی را نیز سر فصل فعالیت های خود قرار داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: موزه ملی با فعالیت های مختلف آموزشی ، علمی و فرهنگی ، یک هدف سه بعدی را پوشش می دهد و ابعاد علمی و آموزشی خود را به روشهای قابل فهم و عملی تر از طریق سخنرانی ها ، نمایشگاه ها ، مصاحبه ها و نشریات برای دانشجویان و عموم مردم منتشر می کند. موزه ملی همچنین به عنوان یک نهاد علمی ، برنامه های تحقیقاتی اساسی را با ترکیب کارهای آزمایشگاهی و میدانی یکپارچه در انسان شناسی، باستان شناسی ، گیاه شناسی ، زمین شناسی و جانورشناسی دنبال و نتایج حاصل را در اختیار مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و علاقه مندان قرار می دهد. موزه به عنوان مخزن و حافظ برتر میراث کشور مجموعه های قابل توجه خود را معرفی و تلاش های همه جانبه ای را برای حفاظت و ارتقای میراث طبیعی و فرهنگی مردم فیلیپین برای مخاطبان گسترده تر به اشتراک می گذارد. سایت این موزه همواره از مردم فیلیپین می خواهد با شناخت بهتر میراث خویش ، بر برتر بودن شخصیت خود صحه گذاشته و از آن قدردانی نمایند. بنابراین مأموریت اصلی موزه ملی ، عمدتا تهیه ، مستند سازی ، حفاظت ، به نمایش گذاشتن و ترویج مطالعه علمی و معرفی آثار و میراث هنری به علاقه مندان است.
ماهیت میان رشته ای کار در موزه ملی به گونه ای است که همواره نسبت به تبادل اطلاعات و اجرای استراتژی ها برای گسترش همکاری در راستای دستیابی به اهداف خود به عنوان یک نهاد فرهنگی ، علمی و آموزشی تاکید و دعوت به همکاری برای بهینه تر کردن امور موزه را نه تنها در داخل بلکه برای فیلیپینی ها در سراسر جهان به اشتراک می گذارد.
دیدگاه اعلام شده موزه ملی:
ملت فیلیپین ، با احساس غرور عمیق در هویت مشترک ، میراث فرهنگی و میراث طبیعی خود ، وحدت در ملی گرایی و تعهد قوی برای حفاظت و انتشار میراث را همواره فرا راه خود قرار می دهد.
قانون مصوب موزه ملی مورخ سال ۱۹۹۸ میلادی :
قانون جمهوری شماره ۸۴۹۲ مصوبه کنگره فیلیپین متشکل از مجلس سنا و مجلس نمایندگان موارد زیر را مورد تاکید قرار می دهد.
بند۱. عنوان قانون- این قانون به عنوان "قانون موزه ملی سال ۱۹۹۸" شناخته می شود.
بند۲. اعلام سیاست ها - این سیاست دولت است که از طریق حفظ ، غنی سازی و تکامل مستمر فرهنگ ملی فیلیپینی ، مبتنی بر اصل وحدت، بر تنوع در فضای آزاد هنری و فکری و پیگیری توسعه و حمایت فرهنگی مردم فیلیپین تاکید نماید.
بند۳. تبدیل موزه به موزه ملی – در راستای اجرای سیاست های اعلام شده از سوی دولت و به منظور حصول اطمینان از استقلال موزه ، این ارگان از این ببعد، موزه ملی مورد اعتماد دولت نامیده می شود. موزه ملی مستقل از وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش و کمیسیون ملی فرهنگ و هنر بوده و بودجه آن مستقیما زیر نظر دفتر رئیس جمهور قرار می گیرد. این موزه که طبق این قانون "موزه ملی" شناخته می شود دارای قدرت و محدوده های ویژه خود است. موزه ملی باید یک نهاد دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن بوده و همواره در دسترس عموم قرار داشته باشد. توجه به فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی از وظایف آن بوده و گزارش این فعالیتها باید همواره به اطلاع عموم برسد. مأموریت اصلی موزه ملی دستیابی به اسناد ، حفظ ، به نمایش گذاشتن و ترویج مطالعه علمی و حفاظت از آثار و نمونه های هنری و آثار فرهنگی و تاریخی کشوراست.
بند۴. محل دائمی - ساختمان فعلی موزه که قبلا " خانه اجرایی" نامیده شده و در اختیار کنگره ، وزارت امور مالی و بخش گردشگری فیلیپین بود در حال حاضر به صورت انحصاری در اختیار موزه ملی قرار دارد و لذا " خانه اجرایی" سابق به عنوان "موزه ملی" شناخته می شود. سایت، اراضی و محدوده های این ساختمان به موزه اختصاص یافته و نسخه ای حاوی شرح سابقه این سایت و اراضی که توسط رئیس و دبیر هیئت امنا موزه تأیید شده است نشان دهنده وسعت و مرز اراضی اختصاص یافته به موزه بوده و به عنوان مدرک در تمام دادگاهها قابل ارائه می باشد.
گالری های مختلف موزه فیلیپین
گالری هنر ملی ( بخش کلکسیون ها)
در ابتدا این ساختمان توسط " رالف هارینگتون دوان" ، معمار و مشاور آمریکایی دفتر کارهای عمومی به منظور استفاده توسط کتابخانه عمومی طراحی شد. ساخت و ساز آن در سال ۱۹۱۸ میلادی آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه چندین بار به حالت تعلیق درآمد. هنگامی که تصمیم گرفته شد که این ساختمان توسط قانون گذاران مورد استفاده قرار گیرد ، بازنگری طرح ها مجددا اعمال گردید. ساخت این ساختمان در ۱۶ ژوئیه ۱۹۲۶ میلادی با هزینه چهار میلیون پزو به پایان رسید و در همان سال افتتاح شد.
کنوانسیون قانون اساسی فیلیپین در سال ۱۹۳۴ میلادی در این ساختمان برگزار و " مانوئل ال. گی زون" به عنوان رئیس جمهور مشترک المنافع فیلیپین و آمریکا بر روی پله های جلوی آن سوکند ریاست جمهوری یاد کرد. ساختمان قانونگذاری در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی به خاطر بمباران ها و گلوله باران های مانیل صدمات زیادی دید، اما در سال ۱۹۴۶ میلادی مجددا بازسازی شد ، این ساختمان یکبار دیگر به خاطر تعمیر و جایگزینی برخی ستون ها تعطیل و نهایتا در سال ۲۰۰۳ میلادی به گالری هنر ملی موزه ملی تبدیل گردید.
موزه مردم نگاری و مردم شناسی فیلیپین
آنچه در مورد ساختمان گالری هنر فیلیپین گفته شد در این مورد نیز صادق است زیرا سالن تخصیص یافته به موزه مردم فیلیپین در کنار گالری هنر واقع شده است و در این گالری نیز تابلوهای نقاشی و اقلام تاریخی در کنار هم قرار داشته و فضایی نیز برای نصب دستگاه اولیه بافت پارچه که از توجه ویژه فرهنگی در فیلیپین برخوردار است ، اختصاص داده شده است.
بخش مردم شناسی از زمان ایجاد موزه ملی فیلیپین شروع به جمع آوری آثار مردم نگاری کرد. انسان شناسان برجسته ای مانند دکتر "هنری اولتی بیئر" شروع به جمع آوری مواد فرهنگی از مردمان مختلف فیلیپین از سبد ، اسلحه ، منسوجات و اشیای چوبی وشیشه ای گرفته تا ابزار و وسایل مختلف مذهبی ، اقتصادی و کشاورزی ، آلات موسیقی و زیور آلات و تزئینات شخصی کرد. در طول جنگ جهانی دوم ، این مصنوعات برای حفاظت در بین دوستان و همکاران توزیع شد. چند سال پس از جنگ ، دکتر " بییر" شروع به بازیابی همه این اقلام کرد که خوشبختانه بیشتر آنها سالم مانده و البته تعدادی نیز آسیب دیده بودند. با گذشت سالها ، مجموعه مردم نگاری بخش مردم شناسی از طریق کشفیات و نیز جمع آوری ، خرید و اهدای کمک همچنان افزایش یافت. در حال حاضر ، حدود ده هزار نمونه در گالری ها و محل های ذخیره این اقلام موجودند.
مهمترین دلیل جمع آوری این آثار قوم نگاری ، حفظ میراث فرهنگی مردم فیلیپین و ایجاد مرجع ملی آثار قومی از گروه های مختلف زبان شناسی قومی در فیلیپین بود. مجموعه قوم نگاری به طور سیستماتیک بر اساس گروه ها و عملکرد آنها طبقه بندی می شوند و حال حاضر در محلی که دمای اتاق از طریق یک سیستم تهویه مطبوع ۲۴ ساعته حفظ می گردد نگهداری می شوند. این امر به حفظ وضعیت فیزیکی نمونه ها کمک کرده و طول عمر نمونه ها را افزایش می دهد. به عنوان مثال ، نمونه های پارچه ای در داخل کابینت ها با یک سری کشو ذخیره می شوند. اشیاچوبی ، سبد ، صنایع دستی و سرامیک و فلز در کاغذهای بدون اسید پیچیده شده و در کابینت های فولادی با مجموعه ای از پانل ها نگاهداری می شوند.
موارد منتخب مردم نگاری اکنون در گالری Kinahinatnan در موزه مردم فیلیپین به نمایش گذاشته شده است. این گالری شامل گروه های مختلف زبان بومی است که در مفاهیم موضوعی ارائه شده اند. این ویژگی فرهنگی، فیلیپین را در چهار منطقه زیست محیطی شرح می دهد که عبارتند از: سواحل (سیبوانو و ساما) ، مناطق مرتفع (Ifugao) ، مناطق دریاچه (Maranao) و مناطق پست (تاگالوگ (
بخش مردم شناسی در میان مجموعه عظیم مردم نگاری خود دارای تعداد زیادی آثار برجسته است. این آثار که در کتاب راهنمای موزه وجود دارد - گنجینه فرهنگی مردم فیلیپین محسوب می شود. این آثار منحصر به فرد ترین جنبه های فرهنگ فیلیپین را منعکس کرده و نبوغ فیلیپینی را نشان می دهند. انجام تحقیقات علمی در مورد مردم فیلیپین از جمله انسان شناسی اقتصادی و اکولوژیکی ، مردم نگاری / قوم شناسی ، زبانشناسی و انسان شناسی که از تحقیقات ، توسعه و حفاظت در علوم فیزیکی و طبیعی پشتیبانی می کند نیز از وظایف این بخش است.
کلکسیون سیارات
ایده تأسیس سالنی به منظور نمایش مدرن سیارات در مانیل (نجوم شناسی) در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط " گودو فریدو آلکا سید" مدیر وقت موزه ملی، " ماکسیمو پی ساکرو"، از دفتر پیش بینی آب و هوای فیلیپین (PAGASA فعلی) و یکی از بنیانگذاران انجمن نجوم فیلیپین ( (Planetarium ارائه و پیشنهاد ساخت این پروژه به خانم " ایملدا مارکوس" همسر رئیس جمهور وقت ورئیس وقت کمیته توسعه پارکها و ملی فیلیپین (NPDC) ارائه شد. ساخت این ساختمان از سال ۱۹۷۴ میلادی آغاز شد وبه مدت ۹ ماه به طول انجامید و در ۸ اکتبر ۱۹۷۵ میلادی رسما افتتاح شد. نقش اصلی کلکسیون سیارات ارائه اطلاعات نجومی از طریق نمایش سیارات ، سخنرانی ها و مشاهدات آسمانی است. ویژگی منحصر به فرد Planetarium ، پیش بینی واقعی اجرام نجومی است که باعث جلب توجه می شود و تخیل بینندگان را بر می انگیزد. پروژکتور Planetarium از طریق برنامه کمک های ژاپن به فیلیپین خریداری گردید. از سالهای گذشته تاکنون وبا تلاش مدیران سابق در ساختمان افلاطون " محل نمایش اجرام آسمانی" پیشرفتهای خوبی حاصل شده است. در ماه مه ۲۰۱۰، میلادی با تلاشهای جرمی بارنز مدیر کلکسیون سیارات بودجه مربوط به تعمیر عمده پروژکتور سیاره را که قلب این پروژه محسوب می شود تصویب شد و تلاش ها برای توسعه مداوم امکانات آن همچنان ادامه دارد.
مجموعه هنرهای تجسمی موزه ملی
موزه ملی، در راستای انجام وظایف خود در زمینه حفظ و حراست از گنجینه های فرهنگی ملی و خصوصیات فرهنگی مهم کشور ، یک مجموعه مرجع از هنرهای تجسمی محسوب می شود. کل این مجموعه هنری بخش بزرگی از میراث هنری ملت برای انتقال به نسلهای آینده است. تعداد این مجموعه های مرجع در حال حاضر به ۱۰۳۲ مورد می رسد، که از آنجمله می توان به نقاشی های برجسته ، مجسمه ها ، شمایل ها ، طرح ها و کارهای فاخر هنری اشاره نمود که اکثرا متعلق به قرون هیجده تا قرن حاضر میلادی هستند. فهرست این مجموعه ها در کمیسیون بازرسی موجودی ها ، ثبت و تأیید شده است. البته هنوز آثار هنری و خلاقیت های مربوط به فرهنگ و هنر وجود دارند که فهرست برداری و شمول آنها در کالری ها و بخش های مختلف موزه ادامه دارند. بخش ویژه ای نیز در موزه وظیفه نظارت و محافظت از این کالاها را بر عهده دارد. مجموعه هنرهای تجسمی موزه ملی به عنوان انعکاسی از وقایع دائمی توسعه هنر فیلیپین و ویترین دستاوردها و آرزوهای هنرمندان هنر های تجسمی محسوب می شود. همچنین می توان برای موضوعات مختلف از تاریخ فیلیپین و مناظر طبیعی گرفته تا تحولات اجتماعی به این مجموعه ها مراجعه کرد. ۱۵ اثر بی نظیر هنری ارائه شده به عنوان نمونه ای از بهترین آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان در مواردی ناشناخته قرن ۱۸ ، استادان قرن ۱۹ و هنرمندان ملی برای هنرهای تجسمی و همچنین نقاشان و مجسمه سازان برجسته معاصر انتخاب شده اند. منحصر به فرد بودن سبک ، اعتبار هنرمند و اهمیت آثار هنری در پیشرفت هنر فیلیپین از معیارهای اصلی انتخاب این پانزده آثار هنری است.
مجموعه باستان شناسی موزه ملی شامل عصر حجر، دوره نوسنگی، عصر آهن
عصر حجر قدیم (دوره پارینه سنگی)
۶۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد
در این دوران پل های زمینی مجمع الجزایر فعلی را به سرزمین اصلی آسیا متصل می کردند. لذا فسیل های حیوانات ماقبل تاریخ در برخی از نقاط این مجمع الجزایر یافت شده است از جمله فسیل استخوانهای فیل که بطور معمول در شبه قاره هند زندگی می کردند. در آن زمان انسان ماقبل تاریخ با شکار و جمع آوری میوه ها و سبزی جات زندگی می کردند و از ابزارهای ساخته شده از سنگ برای شکار استفاده می کردند. آنها در غارها و پناهگاه های سنگی نزدیک به منبع آب زندگی می کردند و در نتیجه آثاری از آن دوره بجا مانده است.
عصر نوسنگی (دوره نوسنگی)
۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد
با بالا آمدن سطح دریا و از بین رفتن پل های زمینی ، انسان باستان با محیط جدید سازگار شد. او از غارها نقل مکان کرد و در امتداد ساحل مستقر شد. او ابزار سنگی و وسایل دیگر را برای کار با چوب ، درو و خرد کردن صیقل داد. وی همچنین به ساخت ظروف سفالی و تزئینات شیک از سنگ ، پوست و استخوان حیوانات بهره گرفت و در این سرزمین نیز همانگونه شد.
عصر
۲۰۰۰ الی ۱۰۰۰سال قبل از میلاد
استفاده از فلزات زندگی انسان باستان را تغییر داد. او ابزارهای کارآمد تری ساخت و استفاده از تزئینات و جواهرات بتدریج مرسوم شد. وی همچنین به کار پارچه بافی ، زراعت زمین ، قایق سازی و ساخت ظروف ظریف روی آورد.
عصر ارتباط با سنت های بزرگ آسیا
۱۰۰۰ سال بعد از میلاد
این دوره با ظروف سرامیکی مانند اجناس بسیار پخته شده مشخص می شود. این عصر شامل سرامیک های سلسله های تانگ ، سونگ ، یوان ، مینگ و چینگ در این نقطه از جهان و بسیاری دیگر از نقاط جهان است. سفالهای محلی ساخته شده در این ایام از سبک استاندارد و فنآوری پیچیده تری برخوردار شدند و بسیاری از اقوام تأثیرات زیادی از اجناس ناشی از تجارت گرفتند و اینک آثار با ارزش فراوانی از آن در فیلیپین یافت شده است.
مجموعه های تاریخ طبیعی – گیاه شناسی
مجموعه گیاهان و رستنی ها در کشور بسیار متنوع هستند که گیاهان ملی " هرباریوم " فیلیپین (PNH) ( گیاهان دارویی) را در نیز در بخش گیاه شناسی در خود جای داده اند. دکتر " ای دی مریل" در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی "هرباریوم" را تاسیس نمود و خود مدیریت آن را بر عهده گرفت و این بخش قبلاً یکی از بزرگترین ها در جنوب شرقی آسیا بود. همچنین این بخش به گونه ای شبیه کتابخانه بود و با مراکز بزرگتر برخی از موسسات علمی و دانشگاههای آمریکا نیزدر تماس بود.زحمات دکتر " مریل" در بمبارانهای جنگ جهانی دوم به تاریخ پیوست اما بلافاصله پس از جنگ ، تحت مدیریت دکتر " ادواردو کیوزومبینگ" ، مجموعه بار دیگر به آرامی ساخته شدند و تعدادی از گیاهان دارویی مشابه و تکراری اروپا و آمریکا به فیلیپین داده شدند تا مجموعه آن مجددا بازسازی شود. اقدام برای جمع آوری نمونه گیاهان از قرن گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد. بخش گیاه شناسی همچنین تحقیقات اساسی در مورد طبقه بندی ، سیستماتیک ، حفاظت و استفاده اقتصادی از گیاهان فیلیپین را انجام می دهد. مجموعه مرجع گیاه شناسی را جمع آوری ، حفظ و نگهداری کرده و با گسترش کمک های فنی و اطلاعات علمی آن ها را برای اطلاع دانش آموزان ، معلمان ، محققان و دانشمندان منتشر می کند. در دوران کرونا این بخش به کمک برخی دانشگاهها برای بررسی امکان استفاده از گیاهان و میوه های خاص مانند روغن نارگیل برای مداوا و یا پیشگیری از کرونا مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
زمین شناسی
یکی از وظایف اصلی بخش زمین شناسی موزه ملی انجام مطالعات اساسی و سیستماتیک در زمینه پترولوژی ، کان شناسی و دیرینه شناسی با هدف انتشار دانش و ارتقا رشد علوم طبیعی است. همچنین هدف آن ایجاد و نگهداری مجموعه مرجع کافی سنگهای معدنی و فسیلی فیلیپین از طریق جمع آوری ، تبادل یا اهدای کمک دیگران است . این بخش نیز مانند دیگر بخشها با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که در زمینه زمین شناسی فعالند همکاری نزدیکی دارد.
جانور شناسی
مجمع الجزایر فیلیپین مجموعه ای استثنایی از حیوانات آبی، خاکی و آبی خاکی را در خود جای داده است که عمدتا در کمترجای دیگری یافت می شود. تعدادی از این حیوانات منحصر به فرد در حال حاضر در معرض انقراض هستند که حمایت از ادامه زیست آنها امری ضروری است.. موزه ملی برای ثبت سابقه جانوران فیلیپین ، مجموعه گسترده ای از این نمونه های حیوانی را از سراسر مجمع الجزایر نگهداری می کند. این نمونه های حیوانی که از قرن گذشته خریداری شده اند ، به بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ طبیعی فیلیپین تبدیل شده است. اولین بررسی و جمع آوری اکتشاف در دسامبر ۱۹۰۱ میلادی در جزایر " میندورو" ، " کاگایان دی سولو" ، " پالاوان" ، "کویو" و "کولیون"انجام شد. متأسفانه بسیاری از نمونه های غیر قابل تعویض پرندگان ، پستانداران و ماهی ها در طول جنگ جهانی دوم نابود شدند. حیوانات تاکسیدرمی و خشک شده و یا اسکلت برخی از حیوانات موجود قدیمی بوده و قدمت آنها به استثناء جانوران ماقبل تاریخ به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی می رسد. مجموعه مرجع جانورشناسی موزه ملی به۳۳۷۹۸۳ نمونه می رسد که همه آنها فهرست شده اند. پرندگان دارای ۱۹۴۶۵ نمونه فهرست شده هستند. پستانداران ۴۳۴۲؛ سخت پوستان ۵۶۳۲۱؛ خزندگان و دوزیستان ۵۰۸۷، حشرات ۴۳۶۰۰نمونه هستند. مرجان ها به۵۲۵۲ فقره می رسند. ماهی ها ۱۶۴۶۱ و اسفنج ها ۲۲۰۰ نمونه فهرست شده اند.
رویدادها و محل اجاره
هم در موزه ملی هنرهای زیبا و هم در ساختمان موزه ملی مردم شناسی ، عموم مردم می توانند از اتاق های کنفرانس و سالن های نمایشگاه برای برگزاری مناسبت های خاص با پرداخت اجاره بها استفاده نمایند.
فهرست و شماره تماس واحد های موزه ملی
واحد اداری ۰۹۱۲ ۵۲۷(۶۳۲)
واحد بودجه۴۹۱۱۵۲۷ (۶۳۲)
واحد پرسنلی ۲۱۶۶۵۲۷(۶۳۲)
واحد سوابق و بایگانی ۰۸۱۲۵۲۷(۶۳۲)
واحد عرضه خدمات ۷۴۱۱۵۲۷(۶۳۲)
شماره تلفن تماس با بخش های مختلف موزه:
بخش مردم شناسی
(+۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۳۲
anthropology@gmail.com
بخش ASBM
(+۶۳۲) ۵۲۷-۴۱-۹۲
nm_asbmd@yahoo.com
بخش باستان شناسی
(+۶۳۲) ۵۲۷-۰۳-۰۸ سرپرست بخش
nm.archaeodiv@gmail.com
بخش اداری
۵۲۷-۰۳-۰۸(۶۳۲)
بخش سوابق و بایگانی
۵۲۷-۱۱-۴۰(۶۳۲)
بخش ویژه حفاظت از موزه های دریایی واقع درزیر آب
۵۲۷-۱۱-۵۷(۶۳۲)
بخش هنر
(۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۱۹
nm.finearts@gmail.com
بخش گیاه شناسی
(۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۱۸ (متصدی دوم
pnh_nationalmuseum@yahoo.com
طبقه همکف (+۶۳۲) ۵۲۷-۰۲-۹۱
بخش خصوصیات فرهنگی
(۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۱۶
nmculturalproperties@gmail.com
دفتر مدیر
(۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۱۵
(+۶۳۲) ۵۲۷-۰۳-۰۶ دستگاه نمابر
امور اجرایی
(۶۳۲) ۵۲۷-۰۲-۴۱
بخش زمین شناسی
(+ ۶۳۲) ۵۲۷-۱۱-۷۵
geodiv.nationalmuseum@yahoo.com
آزمایشگاه
(+۶۳۲) ۵۲۷-۰۳-۰۷ (سرپرست II)
conscenter@gmail.com
۵۲۷-۱۲-۳۳ (۶۳۲)
بخش آموزش موزه
(۶۳۲) ۵۲۷-۰۲-۷۸ تله فکس
museum.education.nm@gmail.com
بخش سیارات
(۶۳۲) ۵۲۷-۷۸-۸۹
nmplanetarium۱۹۷۵@gmail.com
بخش ترمیم
(۶۳۲) ۵۲۷-۱۲-۵۹
restoration@nationalmuseum.gov.ph
بخش جانورشناسی
(۶۳۲) ۴۰۰-۳۲-۳۹
natmus_zoo@yahoo.com.ph
واحد ویژه دریافت پیشنهادات و ارائه جوایز به برندگان مسابقات مختلف
(۶۳۲) ۵۲۷-۶۶-۱۵
سازمانها و ارگانهای داخلی و خارجی که علاوه بر واحد های تحقیقاتی و آکادمیکی داخلی با موزه ملی همکاری نزدیکی دارند عبارتند از:
PARTNERS AND DONORS
MAJOR PUBLIC SECTOR PARTNERS
For contributions to the Museum Endowment Fund pursuant to Republic Act No. ۸۴۹۲:
Philippine Amusement and Gaming Corporation
Philippine Charity Sweepstakes Office
For contributions toward special programs and projects:
National Commission for Culture and the Arts
Tourism Infrastructure and Enterprise Zone Authority
Government Service Insurance System
EAMEO Center for Archaeology and Fine Arts
Ambassadors Fund for Cultural Preservation, U.S. Department of State
Agencia Española de Cooperación Internacional y Desarollo
International Rice Research Institute
MAJOR PRIVATE SECTOR PARTNERS
For contributions toward special programs and projects:
Museum Foundation of the Philippines
Philippine National Museum Foundation
Far Eastern Foundation for Nautical Archaeology
Filipinas Heritage Festival
Philam Life Foundation
MAJOR CORPORATE AND INDIVIDUAL DONORS
Pilipinas Shell Foundation
Washington SyCip Family Foundation
Ayala Foundation
Metrobank Foundation
Lopez Group Foundation
Aboitiz Foundation
Hyundai Asian Resources
PHINMA Foundation
Security Bank
San Miguel Corporation
Carlos Palanca Foundation
Vicente Madrigal Memorial Foundation
Jesus P. Tambunting
Philippine Long Distance Telecommunications Company
Chamber of Mines of the Philippines
Jaime C. Laya
Society for the Preservation of the Philippine Culture
Luis I. Ablaza
Friends of Cultural Concerns of the Philippines
نگاهی گذرا به تاریخ هنر و تحولات آن در فیلیپین از قرن هجدهم میلادی تا کنون
قرن ۱۸ میلادی
از میان مجموعه های قدیمی ، مضامین مذهبی متشکل از تصاویر و تندیس ها انعکاسی از زندگی این مردم در قرن هجدهم است که توسط صنعتگران محلی ساخته شده اند. مجسمه ها و قطعات عبادی در این مجموعه از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.
قرن ۱۹ میلادی
در اواخر دوره استعمار اسپانیا ، مکتب آکادمیسم یا نقاشی "سالن" ظهور کرد و افرادی مانند " هوان لونا" و " فلیکس هدالگو ریسورکشن " ظهور کردند که امروزه به عنوان استادان قرن ۱۹ شناخته می شوند.
دهه نخست قرن ۱۹۰۰ میلادی
در دوره پس از ورود آمریکا به فیلیپین شاهد هنرهای " فرناندو سی آمورسولو" هستیم ، که بعدها به عنوان اولین هنرمند ملی فیلیپین اعلام و به شهرت رسید. او سبک یا مکتب هنری خود را تاسیس کرد که بیشتر با مناظر روستایی و با نور طلایی خورشید مشخص می شد.
دهه ۱۹۲۰ میلادی
این دوره با گسترش مضامین ژانر ، مناظر طبیعی و طبیعت بی جان و همچنین ظهور " پیش مدرنیسم" ظهور نمود.
دهه ۱۹۳۰ میلادی
پیش مدرنسیم
هنرمندانی که این مجموعه هنری را شکل دادند عبارت بودند از: " ویکتوریو ادادس" ، " دیوسدادو لورنزو" ، " گالو اوکامپو" ، "کارلوس فرانسیسکو" ، " گابریل کاستودیو" ، " ویسنته مانانسالا" ، " ریکارت پوروگانان" ، " رومئو تابوئنا " و دیگران.
سال های ۱۹۴۲ الی ۱۹۴۵ میلادی:
در این سالها که مصادف با دوران اشغال فیلیپین توسط امپراطوری ژاپن بود، تعلیق فعالیت های هنری رواج یافت اما با این حال ، برخی از هنرمندان تجسمی همچنان موفق به تولید آثار هنری با موضوع قساوت های ناشی از جنگ شدند.
هنرمندانی که این مجموعه را شکل دادند عبارت بودند از: " دومینادور کاستاندا" ، " دمیتریو دیگو"، " دیوسدادو لورنزو" ، " رومئو تابوئنا" ، "ژن کابرا " و دیگران.
سال های ۱۹۴۶ الی ۱۹۴۹ میلادی
جامعه هنری پس از اشغال ژاپن دوباره زنده شد. موضوعات و سبکهای مختلف توسط هنرمندان فیلیپینی که در خارج از کشور تجربه کسب کردند ، مورد کاوش و پیش گامی آنان و حامیان سبک ها و شیوه های آنان قرار گرفت و نقاشی دیواری وسیع(پانورامی) ، ظهور کرد و " کارلوس فرانسیسکو" از پیشروان آن بود. انجمن هنری فیلیپین (AAP) نیز در خلال این سال ها یعنی در سال ۱۹۴۸ میلادی تاسیس شد.
دهه ۱۹۵۰ میلادی
گالری هنری فیلیپین (PAG) با مدرنیست های جوان به عنوان چهره های برجسته تاسیس شد. در این زمان شاهد ظهور مکاتب مختلف هنری هستیم که از آن جمله می توان به مکتب هنری " بوتونگ فرانسیسکو" و مکتب هنری " مانانسالا" اشاره کرد. ظهور گروه هنری " مبینی " نیز در این ایام رخ داد.
دهه ۱۹۷۰ میلادی
بیشتر هنرمندان دهه ۱۹۶۰ همچنان در این دوره نیز به تولید آثار برجسته خویش ادامه دادند. ظهور جنبش های مختلف هنری از جمله " هنر مردم" یا " هنر برای توده ها "، " هنر معترض" ، "واقع گرایی اجتماعی" و " نهادینه شدن جایزه ملی هنرمند" در سال (۱۹۷۲) همه متعلق به این دوره هستند. اسامی یازده هنرمند ملی و آثارشان از سال ۱۹۷۲ الی ۲۰۰۱ میلادی به قرار زیرند:
Fernando C. Amorsolo-۱۹۷۲ (نقاشی
Carlos V. Francisco-۱۹۷۳ (نقاشی
Guillermo E. Tolentino-۱۹۷۳ (مجسمه سازی
Victorio C. Edades-۱۹۷۴ (نقاشی
Napoleon V. Abueva-۱۹۷۶ (مجسمه سازی
Vicente S. Manansala-۱۹۸۱ (نقاشی
Cesar T. Legaspi-۱۹۹۰ (نقاشی
هرناندو آر اوکامپو -۱۹۹۱ نقاشی
Arturo V. Luz-۱۹۹۷ (نقاشی
Jerry E. Navarro-۱۹۹۹ (نقاشی
۲۰۰۱ - Ang kiykogمجسمه سازی
دهه ۱۹۸۰ میلادی
این دوره با احیای هنرهای سنتی و قومی مشخص می شود. در این ایام مجسمه سازی معاصر به بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان ها و پارکها تبدیل شد که اینک نیز در شهرها خاصه مانیل شاهد این مجسمه ها هستیم.
هنرمندان برجسته این دوره هنری عبارتند از: " ادواردو کاستریلو" ، " رامون اورلینا "، " سلیمان ساپرید" ، " رائول ایسیدرو" ، "رد مانسوتو" ، "چاریتو بیتانگا" ، "فیلیپ ویکتور" ، " امیلیو آگی یلار کروز"، "فدریکو آلکواز "، " آل پرز" ، "ویرجینیا تی ناوارو" ، "عبدول ماری ایماو" ، "ری پاز کنتراس" ، "جروسالینو آراوس" ، " نوریس کاستیلو" و دیگران.
دهه ۱۹۹۰ میلادی
در این دوره نسل جدیدی از نقاشان ، مجسمه سازان و چاپ گران که احساسات و بیانات شخصی خود را بیان می کردند ظهور کردند. جنبش بزرگ هنری در اروپا و قاره آمریکا به صحنه های محلی مانند هنر نصب و هنر تجربی راه یافت. گالری ها و موزه ها فعالیت های پیشگام نهادینه شده در صحنه های فرهنگی بودند.
برجسته ترین هنرمندان این دوره عبارتند از: " ایبارا دلا روزا" ، " پروودنسیو لاماروزا" ، " الیزابت چان" ، "ادواردو کاستریلو" ، " پاچیتا آباد" ، "فیل دلا کروز" ،"روملو گالیکانو" ، "سیمفرونیو ی مندوزا" ، "گودوفردو ی مندوزا" ، "رافائل پاچکو" و دیگران.
سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون:
هنر فیلیپین از ابتکار ابتدایی فیلیپینی ها گرفته تا هنرمندان نو گرای امروزی در حال بررسی همه فنون و مکاتب ممکن از سنت گرایان ، پیروان بزرگان هنری ، انتزاع گرایان ، اکسپرسیونیست های انتزاعی ، نیمه تجرید گرایان ، " اکسپرسیونیست های فیگوراتیو" ، "غیر عینی گرایان" بوده و هستند. به گفته ای دیگر هنر امروز یک محفل باز اظهارات تصویری است و امروزه مورد استقبال هنرمندان جوان فیلیپین است.
پیشنهاد رایزنی فرهنگی:
- همکاری موزه ملی ایران با موزه ملی فیلیپین میتواند برای دو طرف از ابعاد مختلف فرهنگی ، علمی و هنری دستاوردهای مهمی داشته باشد و البته در بخش حفظ و نگهداری آثار مربوط به دریا ، فیلیپین دارای تجارب ارزشمندی است که تبادل تجربه در این بخش نیز مورد تاکید است.
نظر شما